Vi ser en tydlig trend av en ökad efterfråga på besökssystem och det finns flera orsaker till det. I takt med ett ökat säkerhetstänk bland dagens organisationer blir det allt viktigare med spårbarhet av besökare oavsett om det handlar om kunder, leverantörer, konsulter eller andra gäster. Samtidigt sträcker sig dessa krav även utanför säkerheten nämligen mot ett professionellt första intryck, speciellt när delvis bemannade och helt obemannade receptioner blir allt vanligare. Dagens moderna företag är i behov av ett besökssystem som är lika mycket säkert som företagets profil utåt.
Här kommer några viktiga faktorer att tänka på när man tittar och jämför besökssystem:
- Långsiktighet – Ett bra besökssystem ska kunna supportas, uppdateras och följa marknadens krav på nya funktioner. Ett system som inte utvecklas blir snabbt utdaterat.
- IT-säkerhet och efterlevnad av regelverk – Säkerställ att leverantören uppfyller MSB:s krav på ledningssystem för IT-säkerhet (LIS).
- Datahantering och lagring – Säkerställ att data lagras och stannar inom Sverige/EU. Ta reda på hur leverantören hanterar molntjänster och säkerheten i dem. Extra viktigt vid statliga verksamheter.
- Certifikat och kryptering – Säkerställ att all data är end-to-end krypterat.
- Integration – Systemet bör kunna integreras till andra system som t.ex. befintligt passersystem.
- GDPR och dataskydd – Systemet måste uppfylla gällande lagkrav för lagring och borttagning av personuppgifter samt kunna anpassas till företagets GDPR policy.
- Flexibilitet – Välj ett system som kan konfigureras efter era behov. Flera val på kiosken, valfria fält för besökaren att fylla i, m.m.
- Utrymning – Systemet bör ha en utrymningsmodul för smidig överblick av besökare och deras status vid utrymningstillfälle.
- Support – Se över supportorganisationen gällande tillgänglighet och kompetens.
- Profilering – En besökskiosk är företagets ansikte utåt och ska förmedla samma budskap som organisationen. Välj ett system med kioskdesign som matchar er företagsprofil.