Integritetspolicy
- Hem
- Integritetspolicy
Integritetspolicy
Integritetspolicy
Denna integritetspolicy gäller när PartnerSec AB (PartnerSec) tillhandahåller produkter och tjänster till företagskunder (kunden) och för de uppgifter som PartnerSec är personuppgiftsansvarig för. Policyn beskriver vår behandling av data och de rättigheter som den registrerade, det vill säga en anställd eller uppdragstagare hos kunden (användare), kan utöva för data som rör användaren.
Data som omfattas av integritetspolicyn är en del av den information som vi behandlar för att tillhandahålla produkter och tjänster till kunder. Integritetspolicyn gäller även vid besök på våra webbplatser som vänder sig till kunder i Sverige, men inte för något annat företags webbplats eller tjänster.
PartnerSec behandling av personuppgifter på uppdrag av kunden omfattas inte av denna integritetspolicy.
Data och hur vi hanterar den
Användardata
Användardata är uppgifter om en användare, t.ex. telefonnummer, e-post, användar-id, lösenord och annan information som vi behandlar för tillhandahållande av produkter och tjänster till kunden.Hur vi samlar in data
Beroende på vilken produkt eller tjänst som vi tillhandahåller samlar vi in och behandlar data som:- kunden lämnar i samband med att kunden ingår avtal med PartnerSec och kommunicerar med oss – t.ex. vid kontakt för att få information eller genom prenumeration på nyhetsbrev.
- skapas när användaren använder vissa av våra tjänster – t.ex. cloudtjänster eller skickar sms och e-post.
- genereras genom att våra webbsidor använder cookies som samlar in information på och från användarnas webbläsare.
Vad vi använder data till
För att behandla data måste det finnas stöd i lag, en så kallad rättslig grund – t.ex. lagen om elektronisk kommunikation och dataskyddsförordningen. Det betyder att behandling av data får göras om den är nödvändig (1) för att fullgöra avtalet eller (2) för att fullgöra en för PartnerSec rättslig förpliktelse. Behandling av data får också göras (3) efter en intresseavvägning eller (4) efter att samtycke har lämnats till just den behandlingen.Tillhandahållande av tjänster
Vi behandlar data för att hantera och leverera beställningar enligt avtal och för att tillhandahålla tjänster. Vi behandlar även data för att ta betalt för tjänster, hantera fakturor och betalningar, avhjälpa fel och hantera andra incidenter samt för att hantera klagomål och reklamationer. Rättslig grund: fullgörande av avtal.Annan kommunikation om tjänster
Vi behandlar även data i samband med annan kommunikation med kunden, t.ex. när vi skickar information om och är i kontakt med kunden i frågor som rör våra tjänster. När användaren ringer till vår kundtjänst, kan samtalet komma att spelas in. När användaren chattar med vår kundtjänst kan de skrivna texterna analyseras. Det här gör vi för att utbilda våra medarbetare och förbättra vårt arbetssätt. Rättslig grund: intresseavvägning.Utveckling av tjänster
Vi behandlar data för att utveckla och hantera vår verksamhet, våra tjänster samt våra processer. I detta syfte kan vi även komma att sammanställa statistik för analysbehov. Rättslig grund: kundens samtycke (data) och intresseavvägning (användardata).Marknadsföring
Vi behandlar olika typer av data för att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster. I detta syfte kan vi även komma att sammanställa statistik för analysbehov. Marknadsföring kan ske via t.ex. brev, telefon, sms och e-post. Rättslig grund: kundens samtycke (trafikdata) och intresseavvägning (användardata).Informationssäkerhet och för att förhindra missbruk av tjänster
Vi behandlar data i syfte att tillgodose säkerheten för alla våra tjänster för att upptäcka eller förhindra olika typer av olaglig användning eller användning som på annat sätt strider mot villkoren för tjänsten. Vi behandlar även dessa uppgifter för att förhindra missbruk av tjänster samt för att upptäcka och förhindra bedrägerier, virusattacker etc. Rättslig grund: fullgörande av avtal (användardata) och rättslig förpliktelse (trafikdata).Efterlevnad av lagar
Vi behandlar data i syfte att fullgöra våra lagstadgade skyldigheter, till exempel bokföringslagen. Rättslig grund: rättslig förpliktelse.Hur länge vi sparar data
Vi sparar aldrig data längre än vi behöver. Viss data raderas direkt, annan sparas olika lång tid beroende på vad uppgifterna ska användas till och våra skyldigheter enligt lag.- Användardata sparas så länge kunden är kund hos oss och därefter som längst under 24 månader efter det att avtalsförhållandet upphört. Undantag gäller för sådant underlag som måste sparas enligt lag, t.ex. bokföringslagen.
- Trafikdata (mängd SMS) sparas för faktureringsändamål. När det gäller obetalda fakturor sparas uppgifterna till dess fordran är reglerad. När fakturan är betald raderas uppgifterna efter 6 månader, med undantag för de uppgifter som sparas enligt lag, t.ex. bokföringslagen.
- Vi sparar information inkommande trafik till våra cloudtjänster, och därtill knutna IP-adresser, som besöks. Detta gör vi för att kunna felsöka om det uppstår problem. Uppgifterna sparas i max 180 dagar. Vi sparar inte information om vilka specifika sidor som besökts eller innehållet på dessa.
- För att begränsa skada från och skydda mot internetbedrägerier, sparar vi IP-adresser så att vi kan eftersöka, blockera och ta bort adresser och meddelanden. På så sätt kan vi förhindra spridning av virus, spam och trojaner.
- De samtal som spelats in av kundtjänst sparas i 3-28 dagar.
- Chattkonversationer med kundtjänst och support sparas i 60 dagar.